سامانه پیامک ما : 3000186556
عضویت / ورود اعضاء
چگونگی پیشگیری از درد و آسیب زانو
شما در خطر زانوی دونده هستید؟

دوندگان باید بدانند در حین دویدن کوبش متناوب به سطح جاده می‌تواند به زانوها آسیب بزند.

به گزارش خبرنگار دکترآنلاین، زانوها برای حمایت و کمک به حمل و نقل وزن بدن ما طراحی شده‌اند، اما زمانی که وزن ما  افزایش می‌یابد، زانوهای ما زودتر از پا در می‌آیند. در واقع، هر پوند اضافی در  وزن نرمال برابر است با سه پوند اضافی فشار بر مفاصل زانو هنگام راه رفتن، و 10 پوند اضافی هنگام دویدن.
زانوی دونده (درد پاتلوفمورال (اصطلاحی است برای اشاره به عوامل مختلفی که باعث درد در اطراف استخوان پاتلا که واقع در جلوی زانو است، بکار برده می‌شود و این می‌تواند ناشی از هم ترازی نامناسب کشگک  زانو باشد. (مثلا ضربه خوردن به زانو، آسیب قبلی، پاهای صاف و ماهیچه‌های ران ضعیف)

درد پاتلوفمورال معمولا ناشی از استفاده بیش از حد از زانو است. گاهی اوقات به دلیل یک بیماری دژنراتیو ناشی از نرم شدن و شکستن غضروف در پشت کشگک زانو در طول زمان است. ضمنا این بیماری به  (chondro-malacia patella) شناخته شده است.

چه کسی در معرض خطر است؟
عوامل خطر ارائه شده، شامل برخی از ویژگی‌های آناتومیک مانند مفصل ران نامطلوب و زاویه‌های تراز کشگک زانو، عدم تعادل عضلات اطراف ران و زانو، تمرین بیش از حد و بازیابی ناکافی است.

پیشگیری
زنان می‌توانند عدم تعادل طبیعی که استرس غیر عادی روی زانو می‌گذارد را با نگه داشتن وزن نرمال، کشش قبل و بعد از ورزش، استفاده از فرم مناسب دویدن و تقویت عضله دور کننده مفصل ران و ماهیچه‌های سرینی جبران کنند.

بازیابی
فعالیت را متوقف کنید و به دنبال RICE (استراحت، یخ، فشار و ارتفاع) بروید. پس از درد و تورم تمرینات نگهداری (تجویز شده توسط متخصص فیزیوتراپی) می‌تواند به شما کمک کند مجددا حرکت کامل قدرت، استقامت، سرعت، چابکی و هماهنگی را به دست آورید. ممکن است جراحی  برای حذف غضروف کشگک زانوی آسیب دیده و یا تراز کردن کشگک زانو نیاز باشد.

 

تاریخ درج: 26 / 7 / 1393
تعداد بازدید: 1318
تگ ها : دونده    زانوی دونده    دویدن    مفصل ران    آناتومی    تعادل عضلات    chondro-malacia patella    فیزیوتراپی      
لینک مستقیم: http://www.doctor-online.ir/featured/id,64/featured.html
تبلیغات