سامانه پیامک ما : 3000186556
عضویت / ورود اعضاء
ورزش و پيامدهاى ارزنده آن
ورزش موجب تقويت و كارايى بهتر مغز مى‌شود

امروزه با ماشینی شدن زندگی ، اغلب افراداز انجام ورزش و تحرک طفره می‌روند و این در حالی است که ورزش موجب تقويت و كارايى بهتر مغز مى‌شود؛ همچنین ورزش مى‌تواند در ابعاد جسمى، روحى و اجتماعى باعث بهبود عملكرد افراد شود.

به گزارش خبرنگار دکترآنلاین، دكتر قاسم رحيمى، استاديار تربيت بدنى دانشگاه آزاد خوراسگان با اشاره به اینکه این روزها با ماشینی شدن زندگی، تحرک و فعالیت خیلی از مردم کاهش پیدا کرده است، افزود: از سوی دیگر با وجود مزایای بسیار ورزش، اغلب از انجام آن طفره می‌روند و این در حالی است که ورزش موجب تقويت و كارايى بهتر مغز مى‌شود.
وی به طور کلی انجام فعاليت‌هاى ورزشى منظم را باعث تسهيل در سيستم‌هاى داخلى بدن و افزايش كارايى آن ذکر کرد و ادامه داد: بدين لحاظ ورزش مى‌تواند در ابعاد جسمى، روحى و روانى، اجتماعى و عاطفى باعث بهبود عملكرد افراد شود.

تاثیر ورزش در بُعد جسمانى
رحیمی اظهار کرد: از نظر جسمانى ثابت شده است كه ورزش مى‌تواند از طريق سوخت چربى‌ها و كمك به دفع مواد زائد و افزايش حجـم عضلات مختلـف بدن به بهبود وضعيـت آمـادگـى جسمانى مثل قدرت تـعـــادل، هـمـــاهـنـگـــى، ســـرعــت، انعطاف‌پذيرى و ... كمك نمايد.
وی عنوان کرد: در واقع "عقـل سـالم در بدن سالم است ..." گرچه جمله كوتاهى است ولى دنيايى از دانش در پشت آن پنهان است.
این متخصص ورزشی افزود: همچنین بهبود كـارايـى سيستم قلبى عروقى، افزايش حـجم‌هـاى ريـوى و افـزايـش عملكرد سيستم تنفسى، افزايش قدرت و توان بـدنى از طريق بهبود سيستم عضلانى هـمـه از پيامدهاى فعاليت‌هاى ورزشى منظم است.

تاثیر ورزش در بُعد روحى و روانى  ورزش موجب تقويت و كارايى بهتر مغز مى‌شود
وی گفت: در بعد روحى و روانى ثابت شده است که ورزشكاران نسبت به افراد دیگر كمتر دچار افسردگى، اضطراب و استرس مى‌شوند و بر عوامل روانى خود تسلط بيشترى دارند.
رحیمی تاکید کرد: ورزش کمک بسیار موثری در بهبود روحیه و افزایش شادی و نشاط افراد خواهد داشت.

تاثیر ورزش در بُعداجتماعى    
وی با اشاره به اینکه ورزش گـروهـى بـاعث بهبود در روابط اجتماعى می‌شود، گفت: احترام به قوانين، احترام به پيشكسوت، همكارى، تعامل با ديگران و تشريك مساعى از مزایای ورزش گروهی است.
این استادیار تربیت بدنی یادآور شد: همانطوری که امروزه شاهد هستیم در بعضی از پارکها و فضاهای سبز تعدادی از مردم و بویژه سالمندان بصورت گروهی به نرمش و پیاده‌روی رو آورده‌اند که این رویه به خودی خود در روابط اجتماعی افراد تاثیر دارد.

تاثیر ورزش در بُعد دينى
وی با بیان اینکه ورزش و فعاليت بدنى در تمام جوامع سفارش شده است، عنوان کرد: در اسلام توصیه‌های بسیاری شده است از جمله اینکه بر شنا، تيراندازى و سواركارى تاكيد خاص دارد.
رحیمی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: " شنا، تیراندازی و سوارکاری را بیاموزید."

‌ورزش هفته‌اى سه مرتبه انجام شود
وی در خصوص تعداد دفعات ورزشی بیان داشت: افراد عادى براى هفته‌اى 3 مرتبه و هر سه مرتبه به ميزان 45 تا 60 دقـيـقــه بـه ورزش‌هـاى منـظـم نـظيـر پياده‌روى، دويدن آرام، نرمش و كشش عضلانى بپردازند.
به گفته این متخصص ورزشی اين حركات بايد با فشار كم شروع و به آرامى و در طول هفته‌هاى بعد با فشار بيشتر افزايش يابد.
وی افزود: در ضمن پوشيدن لباس و كفش مـنــاسـب در حـيـن انـجـام حـركـات و فعاليت‌هاى ورزشى و مفيد و موثر بودن ورزش‌هـايـى نـظيـر دوچـرخـه‌سـوارى، قايق‌سوارى، كوه‌پيمايى و... در نظر گرفته شود.

در طبيعت ورزش كنيد  
رحیمی توجه به محل ورزش کردن را لازم دانست و گفت: ورزش‌هايى همچون پياده‌روى، دويدن آرام، نرمش و كشش عضلانى و ديگر فعاليت‌هايى نظير آنها در طبیعت و فضاهاى باز مثل پارك‌ها و فضاهاى سبز و كـوهـسـتـانی محل مناسبى جهت پرداختن به اين ورزش‌ها است.

تداوم ورزش مهم‌تر از شروع آن است
وی با اظهار اینکه اكثر نـاهنجـارى‌هـاى اسكلتـى در اثر ضعف عضلات بخشى از بدن است، خاطرنشان کرد: فعاليت عضلانى منظم در جلوگيرى از ناهنجارى‌هاى اسكلتى، اغلب تنها راه درمان اسـت.
 این متخصص ورزشی افزود: به هر حال آنچه مهم است اين است كه تداوم در برنامه منظم ورزشى مهم‌تر از شروع آن است.

چه نوع ورزش و چه گروه سنى؟  
وی تعيين ميزان و نوع فعاليت ورزشى را بستگى به توان، سن و جنسيت و آمادگى بدنى افراد دانست و تاکید کرد: لازم است براى اين كار با يك متخصص ورزشى مشاوره كرد.
رحیمی با اشاره به اینکه گروه سنى عامل مهمى در تعيين سطح و نوع فعاليت ورزشى است، عنوان کرد: انجام برخى از ورزش‌ها براى كودكان و سالمندان مـضـر و منجر به بروز عوارضى است. مثلاً كـار با وزنه و بدنسازى براى سنين زير 12 سال ممكن است پيامدهاى منفى زيادى را به دنبال داشته و اثرات نامطلوبى بر بدن گذارد.
وی افزود: همچنين در اين سنين روند رشد استخوان‌ها زودتر از موعد کاهش یافته و مـى‌تـوانـد از افزايش طولى قد كودكان جلوگيرى كند.
این متخصص ورزشی یادور شد: افراد مبتلا به هموفيلى، ديابت نوع دوم، آسم و صرع مجـاز بـه انجام فعاليت‌هاى ورزشى به خصوص با فشار بالا نيستند چرا كه ممكن است عوارض ناگوارى از خود به جا گذارد.

 

تاریخ درج: 22 / 7 / 1393
تعداد بازدید: 964
تگ ها : ورزش    تمرینات بدنی    دکتر قاسم رحیمی    دکترآنلاین    مغز      
لینک مستقیم: http://www.doctor-online.ir/featured/id,62/featured.html
تبلیغات