سامانه پیامک ما : 3000186556
عضویت / ورود اعضاء
افزایش وزن و چاقی در بین ایرانیان:
خطر بروز بيماري‌هاي قلبي در افراد چاق بیشتر است

اشخاصی كه دچار اضافه وزن يا چاقي هستند، حتي اگر ساير عوامل خطرزا را نداشته باشند، احتمال خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سكته مغزي در آنها بیشتر است.

به گزارش خبرنگار دکترآنلاین، دکتر مهشید احمدیان کارشناس بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به افزایش چاقی و اضافه وزن در بین ایرانیان، عنوان کرد: برای اینکه بدانیم اضافه وزن داریم یا خیر، باید وزنمان را محاسبه کنیم.

وزن‌تان را اندازه‌گیری کنید
وی گفت: برای اندازه‌گیری باید وزن را (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر)  تقسیم کرد. کاهش وزن
به گفته این پزشک اگر این میزان کمتر از عدد 19 باشد، فرد لاغر محسوب می‌شود، اگر بین 19 تا 99/24 باشد، وزن فرد طبیعی است ولی چنانچه بین 25 تا 99/29 باشد، فرد از اضافه وزن برخوردار است و در صورتی که بالاتر از 30 باشد، فرد چاق به شمار می‌رود. 

خطر بروز بيماري‌هاي قلبي و سكته مغزي در افراد چاق بیشتر است
وی چاقي را باعث فشار بر قلب انسان دانست و اظهار کرد: اشخاصی كه دچار اضافه وزن يا چاقي هستند، حتي اگر ساير عوامل خطرزا را نداشته باشند احتمال خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سكته مغزي در آنها بیشتر است.

كاهش وزن از بهترين راه‌هاي كاهش خطرات قلبي است
احمدیان با بیان اینکه چاقي مي‌تواند فشارخون و كلسترول خون را افزايش و منجر به بروز بيماري ديابت شود، خاطرنشان کرد: كاهش وزن يكي از بهترين راه‌هاي كاهش خطرات قلبي و ساير بيماري‌ها است.

از کاهش وزن سریع خودداری و با يك متخصص یا مشاور تغذيه مشورت کنید
وی به منظور کاهش وزن، مشاوره با يك متخصص تغذيه را برای برنامه غذايي مناسب راهکار موثری دانست و افزود: باید توجه داشت که حذف وعده‌های غذایی و رژيم‌هايي كه هر از چند گاه مد مي‌شوند، برای كاهش وزن سریع صحیح نیست.
این کارشناس بیماری‌‌های غیرواگیر با اظهار اینکه هیچ کس یک شبه چاق نشده است که بخواهد فوری هم لاغر شود، تاکید کرد: رژيم غذايي اصولی این است که به مرور صورت گیرد. 
وی با طرح این سوال که آيا شما به صورت عادتي غذا مي‌خوريد يا فقط زمانی كه گرسنه‌اید، اين كار را انجام می‌دهید؟، ادامه داد: اگر از روی عادت غذا می‌خورید مثلا موقعی كه به تماشای تلويزيون نشسته‌ايد، باید این شیوه را تغيير دهید.

از حذف وعده‌هایی غذایی خودداری کنید
مهشید احمدیان با تاکید بر اینکه از وسوسه غذا خوردن بی‌جا و بی‌موقع و نامناسب خودداری کنید، افزود: اگر احیانا بيرون از منزل غذا مي‌خوريد، سعی کنید به رستوران‌هایی که از غذاهاي كم كالري‌تر استفاده می‌شود، مراجعه کنید.
وی در خصوص ترک عادات بد غذایی عنوان کرد: به جاي روزانه يك وعده غذاي اصلي، چند وعده غذاي سبك بخوريد اما هيچ يك را حذف نكنيد.

لقمه‌هاي كوچك برداريد و آهسته بخوريد
به گفته این پزشک در زمان صرف غذا همیشه لقمه‌هاي كوچك برداريد و آهسته بخوريد. همچنین پیش از فرو دادن كامل لقمه از برداشتن لقمه بعدی خودداری كنيد.
وی با اشاره به اینکه آب را به اندازه کافی بنوشيد و خوردن نوشيدني‌هاي پر انرژي را محدود كنيد، ادامه داد: مصرف غذاهاي سالم مثل ميوه‌ها، ‌سبزيجات، غلات، حبوبات،‌ محصولات لبني كم‌چرب، گوشت قرمز، مرغ بدون پوست و ماهي بلامانع است.

تا می‌توانید از سرخ کردن غذا پیشگیری کنید
احمدیان با تاکید بر اینکه تا می‌توانید از سرخ کردن غذا پیشگیری کنید، یادآور شد: زمان پخت غذا توجه داشته باشید كه چربي آنها از بين برود و روش‌هایی همچون استفاده از فر، برشته كردن یا كباب كردن بدون سوختن آن و یا آب‌پز کردن مد نظرتان باشد. 

برای پرهیز از غذاهای پر کالری به برچسب مواد غذایی دقت کنید
وی با بیان اینکه بهتر است از مصرف شيريني‌جات، آب نبات و كيك پرهیز کنید، افزود: با مطالعه برچسب‌هاي مواد غذايي از مصرف غذاهاي حاوي چربي اشباع  و ترانس و نیز شكر و كالري بالا خودداری نمایید.

تاریخ درج: 9 / 7 / 1393
تعداد بازدید: 890
تگ ها : اضافه وزن    بیماری قلبی عروقی    سکته مغزی    دکتر مهشید احمدیان    دکترآنلاین      
لینک مستقیم: http://www.doctor-online.ir/featured/id,54/featured.html
تبلیغات